Liturgia1 to spotkanie ochrzczonych z Bogiem. W tych spotkaniach jest
obecny Chrystus, który przez Ducha Świętego i poprzez znaki
widzialne uświęca człowieka i daje mu możliwość wyrażenia
wdzięczności. Liturgia, to wspólne działania Chrystusa oraz
zgromadzonego ludu. Liturgia posiada więc dwa elementy, które wzajemnie się
przenikają: boski i ludzki. Ten boski jest stały niezmienny
- Chrystus przez Ducha Świętego ciągle uświęca człowieka.
Drugi element to ludzki. W każdej epoce człowiek inaczej się
modli, inaczej przeżywa swoje odniesienie do Boga. Na niego
wywierają wpływ następujące czynniki:
- rozwój dogmatów
- powstawanie herezji
- rozwój pobożności zakonnej
- powstawanie nowych świąt
- kult Eucharystii
- pobożność maryjna
- czynniki polityczne
- podział Kościoła na diecezje, patriarchaty itd.
- przemiany w sztuce (architektura, malarstwo, muzyka itd.
- podboje
- misje
- ekumenizm
- media
Chrystus ustanawiając
Kościół polecił mu sprawować liturgię na Jego pamiątkę. Sama
celebracja nie została określona. Jezus zostawił to Apostołem,
którzy czerpali wzory z kultury hebrajskiej, greckie i rzymskiej.
Dziedzictwo Synagogi
Dziedzictwo kultury hebrajskiej jest największe. Jezus
opiera się na tradycji Starego Testamentu. Apostołowie byli Żydami,
wypełniającymi obowiązki żydowskie. Do 40 r. n.e. wszystkie elementy były prawie wspólne. Liturgia Słowa
pokrywa się ze zwyczajami żydowskimi. Apostołowie modlą się słowami
Psalmów, dochodzi tylko modlitwa Ojcze nasz. Pojawiają się
modlitwy pochodzenia rabinackiego: "Święty, Święty, Święty..". Od początku jest Modlitwa Powszechna, gdyż była w synagodze.
Wiele świąt jest wspólnych: Pascha (Wielkanoc), Pięćdziesiątnica
(Zesłanie Ducha Świętego). Podobnie liczy się dzień (od zachodu
słońca), dzieli tydzień (7dni).
Z liturgii żydowskiej wywodzą się aklamacje: "Alleluja",
"Amen". Budowa modlitwy jest żydowska - zachęta: "Módlmy
się", modyfikacja modlitwy (amaneza), dlatego prosimy,
uwielbienie (doksologia).
Dziedzictwo helleńskie
Kultura helleńska
zwraca uwagę na elementy zewnętrzne. To pod wpływem greków,
pojawiła się muzyka chrześcijańska. Najpierw był śpiew wokalny
bez instrumentów. Organy pojawiły się dopiero w VII wieku. Pojawiają się elementy grzecznościowe, gesty, pokłony, skłony,
pocałunek pokoju, pocałowanie ołtarza. Strój liturgiczny powstał
pod wpływem rzymskim. Strój liturgiczny był wzorowany na strojach
bogatych Rzymian:
- Alba i cyngulum - tunika rzymska z przepaską
- Humerał - chusta zawiązywana pod szyją
- Ornat - toga rzymska (pemula)
- Manipularz - chustka, haftowana zawiązywana na przegubie ręki
- Stuła - szal zakończony frędzlami
Cesarz Konstantyn
Wielki nadał biskupom przywilej dygnitarzy świeckich. Znakiem jest
noszenie paliusza, herbu, pierścienia. Przed krzyżem noszone są
świece, kadzidło, jak przed cesarzem. W liturgii pojawia się klęknięcie, nie znane we wcześniejszej
liturgii hebrajskiej.
Wielki wpływ sztuka helleńska wywarła na sztukę chrześcijańską
- budowa świątyń (architektura): umiejscowienie ołtarza,
ukierunkowanie kościoła.
Najstarsze Dokumenty chrześcijańskie
Kiedy zastanawiamy
się na liturgia pierwotnego Kościoła, powinniśmy sięgnąć do
najstarszych dokumentów, aby obraz liturgii był jak najbardziej pełny.
Do najstarszych dokumentów zaliczamy:
- Didache (Nauka Dwunastu Apostołów) - powst. około 50 r. n.e. Jest
to zbiór przepisów moralnych, liturgicznych i prawnych. W tym
dokumencie znajdziemy wzmianki o Eucharystii (Liturgii Słowa),
chrzcie, Pokucie.
- "Pasterz Hermasa" - powst. około 90 r. Dzieło powstało w środowisku
rzymskim. Dokument wspomina o chrzcie, dając szczegółowe
rady. Mówi o celebracji Eucharystii tylko w niedzielę.
- "Apologia" świętego Justyna - powst. Około
150 r. Justyn jest chrześcijaninem pochodzącym z Palestyny,
działający w Rzymie. Występuje przeciwko filozofii cyników.
W jego Apologii zachował się opis Eucharystii. Wynika z niego,
że czytano tak długo święte teksty, aż ktoś zasłabł.
Justyn przytacza tekst I Modlitwy Eucharystycznej2
- Pisma Tertuliana - około 195 r.. Wzmianka o
liturgii w ciągu tygodnia oraz o przepisach postnych.
- Pisma Św. Cypriana - około 250 r.. Określił
Eucharystię jako ofiarę Nowego Przymierza.
- Hipolit Rzymski - około 215 r.. Podaje opis święceń
biskupa, diakona, prezbitera. Jego teksty zawierają opis Mszy
Świętej3
- "Dzienniczek z Podróży" Etheri - dziennik
podróży do Palestyny. Zawiera informacje dotyczące liturgii
Wielkiego Tygodnia.
Oprócz dokumentów pisanych posiadamy liczne zabytki archeologiczne - napisy
nagrobne, malowidła, symbole. Wyróżniamy symbole
- graficzne
- zwierzęce
- antropomorficzne
Etapy rozwoju liturgii chrześcijańskiej
Liturgia synagogalna
Żydzi oddawali cześć Bogu tylko w świątyni jerozolimskiej. W miejscach
swojego zamieszkania budowali synagogi, które były domami modlitw.
Prawowierny Żyd dwa razy w ciągu dnia udawał się do Synagogi.
Liturgia składała się z czytania Pisma Świętego, homilii oraz
modlitwy "Słuchaj Izraelu&", Wyznania wiary i Modlitwy błagalnej. Żydzi
raz w roku obchodzili święto Paschy, kiedy wspominali Exodus. Żydowska
uczta Paschalna składała się z następujących elementów:
- Początek - danie wstępne
- Haggada - rodzaj Liturgii Słowa. Najmłodszy z uczestników pytał
najstarszego: "Ojcze dlaczego ta uczta". Był to rodzaj
homilii. Tej liturgii towarzyszył 1 kielich wina.
- Umycie rąk - towarzyszyło łamanie i dzielenie chleba oraz błogosławieństwo
Patriarchy Rodu.
- Uczta właściwa, której towarzyszył kielich wina.
- Dziękczynienie, któremu towarzyszył kielich wina, pobłogosławiony przez ojca
rodziny.
Podczas takiej uczty Jezus zostawił nam pamiątkę
Misterium Paschalnego. Uczta miała łączyć współbiesiadników z
sobą oraz bogiem. Charakter był uroczysty, radosny i podniosły.
Taka uczta miała być zapoczątkowaniem uczty w niebie.
Żydzi znali modlitwy nocne oraz zwyczaj uświęcani poszczególnych
pór roku - chrześcijańskie Suche Dni. W czasie postów spożywano
rybę - symbol nieskończoności.
Kultura helleńska
Chrześcijaństwo opuszcza Palestynę, zaczyna się przyjmować
u Greków i Rzymian. Stwarza to konieczność dostosowania się do
kultury, jednocześnie nie stracić niczego, z depozytu wiary. Do IV
wieku liturgia jest improwizowana, chociaż powstają pierwsze
kanony. Edykt mediolański powołuje powstawanie pierwszych świątyń.
Cesarz Konstantyn Wielki okazał się tutaj wielkim mecenasem. To on
funduje największe kościoły: bazylikę św. Jana na Lateranie,
bazylikę św. Piotra w Watykanie, bazylikę Mądrości Bożej w
Konstantynopolu, Narodzenia w Betlejem, Zmartwychwstania w
Jerozolimie, Zwiastowania w Nazarecie. Konstrukcje te odznaczają się
prostotą i funkcjonalnością.. W kościołach tych sklepienia są
płaskie, często kasetonowe, wyróżnione jest prezbiterium. Z
przedsionka wchodzi się do Baptysterium. Ponieważ w liturgii
Eucharystycznej, katechumeni nie mogli uczestniczyć, muszą opuścić
zgromadzenie po homilii. Dlatego buduje się boczne nawy, aby łatwo
katechumeni mogli opuścić świątynię.
W dużych ośrodkach rodzą się ośrodki teologiczne. Każdy z tych ośrodków
stara się mieć własny ryt liturgiczny, aby podkreślić swoje
znaczenie. Powstaję rodziny liturgiczne.
Rodziny Liturgiczne
Liturgię dzielimy
na Zachodnią i Wschodnią. Wśród tych rodzin rozwinęły się różne
ryty. W liturgii Zachodu wyróżniamy:
- Ryt Rzymski
- Ryt Afrykański
- Ryt Ambroziański (Mediolan)
- Ryt Akwileński
- Ryt Hiszpański
- Ryt Gallikański
- Ryt Celtycki
Na Wschodzie liturgia powstawała w dwóch ośrodkach
Antiochii i Aleksandrii. Z Antiochii wywodzi się rodzina
liturgiczna syryjsko zachodnia z rytami:
- Antiocheńskim4
- Maronickim
- Bizantyjskim
- Armeńskim
oraz rodzina syryjsko wschodnia z rytami:
- Nestoriańskim
- Haldejskim
- Malabarskim5
W Aleksandrii powstały następujące ryty:
Najwięcej z dworu
cesarskiego zaczerpnęła liturgia bizantyjska. Jest to liturgia pełna
dynamiki, pochodów, procesji, kadzidła, pochodów. Każdy gest to
symbol. Powstawała w czasie sporów teologicznych. Dlatego ważna
jest forma zdania, jego budowa. Nacisk kładzie się na Bojaźń Bożą.
Pojawia się Ikonostas. Wierni nie patrzą na "Wielką Tajemnicę
wiary", to jest zamknięte przed nimi. Nacisk także na role Ducha
Świętego Z tego okresu pochodzi epikleza. W liturgii zachodniej największy wpływ wywarły liturgia
rzymska i gallikańska. W dzisiejszej Francji pojawiła się
specyficzna liturgia. Jej rozwojem były liturgie: mediolańska, wizygocka, celtycka i gallikańska właściwa. Liturgia ta
przetrwała do XI wieku. Tymczasem w Rzymie rozwija się liturgia rzymska. Jej początki są związane
ze światem żydowskim. Po edykcie mediolańskim, korzystając z
monumentalnych bazylik, rozwinęła się liturgia królewska. Duży
wpływ wywarła liturgia katechumenatu. Ponieważ w Rzymie było
wiele kościołów, pojawiła się liturgia stacyjna. Lud zbierał
się na modlitwie i pod przewodnictwem papieża udawał się do
drugiego kościoła. Po drodze trwała modlitwa powszechna. Liturgie
tę cechuje zwięzłość języka, nieufność względem
indywidualnych form pobożności. Liturgia rzymska połączyła się
z liturgią gallikańska. Ich wypadkowa, to dzisiejsza liturgia
zachodnia.
Rok Liturgiczny
Wraz z rozwojem
refleksji teologicznej nad Misterium Chrystusa, rozwinął się Rok
Liturgiczny. Najstarszym świętem jest niedziela. Jest ona
celebracja Wielkanocy. Od IV wieku pojawia się okres Wielkiego
Postu - czas przygotowania do Świąt Paschalnych. Na początku
trwał 40 godz., później cały Wieli Tydzień, następnie 4
tygodnie, a w końcu 40 dni. Ponieważ niedziele nie dopuszczały żadnych
praktyk pokutnych, rozciągnięto czas Wielkiego Postu od Środy
Popielcowej do Wielkanocy.
Świętowanie Wielkanocy przedłużono do Zesłania Ducha Świętego
(Pięćdziesiątnicy). W IV wieku na Wschodzie wprowadzono święto Epifanii (Objawienia). Na
Zachodzie rozwija się święto Bożego Narodzenia. Do końca wieku
oba te święta wzajemnie się przenikają. Pojawia się święto poświęcone
męczennikom - 1 listopada.
Księgi Liturgiczne
Do V wieku trwa
epoka charyzmatyczna w Kościele. Teksty są tworzone na bieżąco.
Wychodząc poza Palestynę chłoną elementy helleńskie, nie tracąc
nic ze skarbca wiary.
Po tym okresie rodzi się praktyka spisywania tekstów. Na początku
spisywano na luźnych kartkach, a następnie zebrano je razem. Tak
powstał Sakramentarz8. Była to księga dla celebransa. Ponieważ zaczęły powstawać
coraz gorsze teksty poszczególne synody pozostawiały najlepsze,
zakazując tworzenia nowych. Kościół pilnuje jedności tekstów
oraz ich jakości. Dochodzi do stabilizacji.
Celebracja Eucharystyczna
Msza Święta w tym czasie wyglądała następująco.
Papież na koniu udawał się na miejsce celebracji. Istniała
procesja wejścia. Na początku było: Kyrie, Gloria.. Oprócz czytań ze Starego i Nowego Testamentu odczytywano
Ewangelię. Przynoszono dary ofiarne, a następnie śpiewano Prefację,
Sanctus, a następnie
odmawiano Kanon, który kończono modlitwą Ojcze nasz. Na
zakończenie odmawiano Embolizm i dzielono pocałunkiem pokoju. Po
odśpiewaniu Agnus Dei papież udawał się na tron, a
diakonii łamali chleb. Po Oracji było rozesłanie i odejście
do zakrystii. Charakterystyczną cechą jest udział ludu, który
podejmuje wiele czynności.
Liturgia średniowiecza
Na początku średniowiecza rośnie
autorytet papiestwa. Liturgia rzymska przekracza Alpy i dociera do
Francji. Cesarz Karol Wielki nakazuje zaprowadzić ja wszędzie.
Liturgia rzymska wchłania elementy liturgii gallikańskiej - uczuciowość. Powstaje nowa liturgia i nowy typ pobożności.
Akcent na grzeszności człowieka. Liturgia to już nie spotkanie z
Bogiem, zgromadzenie Kościoła, ale czas skruchy, żalu za grzechy,
uświadomienia sobie własnej małości (XI w.). Z tego okresu
pochodzi Akt skruchy i modlitwa: Salve Regina. Pojawia się
zjawisko rzadkie Komunii Świętej. Mszę Świętą tłumaczy się w
sposób alegoryczny9.
Następuje klerykalizacja liturgii. Wierni stają się widzami,
redukuje się funkcje liturgiczne. Wierni nie wykonują nawet
aklamacji. Po przygotowaniu darów, a przed oracją – czas dla kapłana
na indywidualne modlitwy. W tym czasie wierni śpiewają pieśni.
Rozpowszechniają się Msze Wotywne bez ludu.10
Synody próbują się przeciwstawić takim tendencjom. Pojawiają się
przepisy, że ma być 1 ministrant. Wprowadza się zwyczaj
stypendium mszalnych, zanika Komunia pod dwoma postaciami11.
Komunię udziela się małym dzieciom. W niektórych regionach wkłada
zmarłym do ust.
Na Zachodzie do Eucharystii używa się chleba nie kwaszonego. Po
Mszy Świętej chleb pobłogosławiony zanosi się chorym. Od VII wieku we Francji pojawiają się organy w kościołach. W X
wieku jest to już powszechny zwyczaj.
Ewolucji ulega sakrament pokuty. Pojawiają się publiczne pokuty. Istnieją
Penitencjalia.12 Wielki Post i Adwent nabierają charakteru pokutnego - zakaz
zabaw. W tym czasie powstaje styl bizantyński, który na Zachodzie się nie
przyjął. Kościoły buduje się na planie koła, do którego
przylegają półkoliste kaplice. W Lombardii powstaje styl romański. Kościół na planie kwadratu,
z grubymi obronnymi murami i małymi okienkami. Rozwija się poezja. Do liturgii wchodzą sekwencje. Średniowiecze zna ich
tysiące.13
Na Wschodzie prymat zdobywa liturgia bizantyńska, a na Zachodzie
rzymska w połączeniu z gallikańska.W tym czasie zaczyna się spór o inwestyturę. W jego wyniku
papiestwo wychodzi zwycięsko, głoszą prymat ducha nad ciałem.
Zewnętrznym znakiem tego staje się tiara, korona papieska. Do Kościoła
wchodzi materializm. Reakcją jest powstawanie zakonów żebraczych.
Każdy z zakonów starał się o odrębność w stroju i liturgii:
- Kartuzi (kontemplacyjny) - prostota granicząca z ubóstwem.
Dwie Świece. Brak precesji, Msza Św. Nie jest sprawowana
codziennie. Officjum za zmarłych.
- Premostateci (kontemplacyjny) - liturgia to fundament. Dwie Msze
codziennie, Komunia pod dwiema postaciami. Trzykrotne Officjum.
- Cystersi - mniejsza ilość hymnów, prostota w zdobnictwie, szatach,
wystroju kościołów. Komunia pod dwoma postaciami na klęcząco
raz w miesiącu.
Pojawia się kult
N.M.P. cechujący się czułością i liryzmem. Liturgie papieskie
cechuje przepych. Z wielu ksiąg zaczyna się tworzyć jedną - brewiarz.
Liturgia rzymska nie podkreśla żadnych części Mszy Świętej. Pod wpływem herezji akcentuje się obecność
Jezusa w tabernakulum.14
Komunia staje się coraz rzadsza. Teologia prowadzi do absurdu –
samo popatrzenie zastępuje Komunię Świętą. W XII wieku
przebudowa ołtarzy. Na ołtarzach umieszcza się relikwie świętych.
Każda miejscowość pragnie mieć więcej relikwii. Ustawia się je
piętrowo i w efekcie odwraca ołtarz do ściany wraz z celebransem.
W późniejszym średniowieczu
pojawia się gotyk, który nie przyjął się we Włoszech. Kościół
staje się „Biblia ubogich”. Liturgia jest sprawowana w formach
prywatnych. Zamiast licznych ksiąg tworzy się jedną. Pojawia się
nabożeństwo do Jezusa ukrzyżowanego. Średniowiecze to czas
dramatu religijnego. Rozwijają się pielgrzymki do sanktuarium
Matki Bożej i świętych. Rośnie liczba świąt. Mimo pewnych
elementów negatywnych (święto osiołka Balaama) jest to epoka
pozytywna, charakteryzująca się pobożnością, rozkwitem miłosierdzia
chrześcijańskiego. Zanika odmawianie Officjum przez wiernych. Taka
liturgię zastał Sobór Trydecki, który ją ujednolicił i objął siatką
prawa.
[1] Katechizm podaj następującą definicję: „Liturgia, przez którą –
szczególnie w Boskiej Ofierze eucharystycznej "dokonuje się dzieło
naszego Odkupienia", w najwyższym stopniu przyczynia się do tego, by
wierni życiem swoim wyrażali oraz ujawniali innym misterium
Chrystusa i rzeczywistą naturę prawdziwego Kościoła”.
[2] Obecna II ME
[3] Według Hipolita tekst kanonu był improwizowany przez Celebransa.
[4] Językiem jest syryjski lub arabski
[5] Rozwinęła się w Indiach. Posiada cechy liturgii synagogalnej.
Zna trzy Modlitwy Eucharystyczne.
[6] Zna 4 Modlitwy Eucharystyczne. Językiem jest greka.
[7] Posiada 17 Modlitw Eucharystycznych. Wiele zwyczajów
afrykańskich.
[8] Za najstarszy Sakramentarz uważa się Sakramentarz Leoniański (Weroniański)
z 545r.
[9] Przykładem jest pocałunek ołtarza, tłumaczony jako pocałunek
Judasza; woda i wina mieszane w czasie Przygotowania Darów
tłumaczona jako symbol krwi i wody wypływającej z boki Jezusa na
Golgocie.
[10] Kapłan może odprawić 3 Msze, a później nawet 7.
[11] Komunie podaje się doustnie, a nie jak pierwotnie - na rękę
[12] Księga liturgiczna zawierająca pokuty za poszczególne grzechy.
[13] Współcześnie używa się tylko dwóch, w czasie liturgii:
wielkanocnej i Zesłania Ducha Świętego.
[14] Odo z Sewilli, arcybiskup Paryża nakazuje ukazywać Hostie po
konsekracji w 1210r. Zwyczaj podnoszenia kielicha pojawia się w 1570
r. Razem z tym zwyczaje towarzyszące: dzwonki, kadzidło, itd.