"Miłość jest postawą, z której zawsze wyrasta życie.
Samo to, że miłujemy, że jesteśmy w miłości, już to przynosi owoc, bo to jest trwanie w Chrystusie"
Sługa Boży Ks. Franciszek Blachnicki
JAKI POWINIEN BYĆ ANIMATOR
Myśli z konferencji:
I poszłam na górę i zapytałam Pana
co mam dalej czynić.
A pan rzekł: Rozlej się wodą czystą,
gładką i cichą i odbijaj Mnie w sobie
1. Słowo animator mówi, kim ma on być. Przede wszystkim animuje grupę.
2. Ma świadomość darów, które otrzymał i służy wspólnocie.
3. Jest nośnikiem charyzmatu Ruchu Światło – Życie.
4. Jest symbolem Kościoła i Chrystusa.
5. Powinien:
- Pozytywnie być nastawiony do grupy
- Otwarty na uczestników
- Nosić w sobie doświadczenie Boga
- prowadzi uczestników do Kościoła
- daje świadectwo o Kościele
- pomaga w pójściu za Jezusem
- Osiąga to poprzez:
- codzienny namiot Spotkania
- pełne uczestnictwo we Mszy Świętej
- regularną spowiedź
- permanentna formację
6. Animator musi:
- znać metody aktywizacji
- wprowadzać w misterium znaków i symboli
- doceniać wartość Słowa w Życiu
- wykorzystywać doświadczenie uczestników
- wypracować język grupy
- dużo się modlić
- pokora i osobista kultura
Praca w grupach
1. Modlitwa na rozpoczęcie spotkania
2. Animator wprowadza w temat i metodę spotkania.
Dzisiaj postawimy sobie pytanie: - kim jest animator? Każdy z nas
posiada już własny obraz, własną wizję animatora Dzisiejsze
spotkanie będzie, więc próba odpowiedzenia sobie na pytanie - jak
uważam -kim powinien być animator, jakie powinien mieć cechy, jak
powinien postępować z ludźmi. Odpowiemy sobie też w związku z tym na
pytanie - jakim ja chciałbym być animatorem.
3. Po wprowadzeniu w temat, animator zachęca wszystkich do
zamknięcia oczu i przypomnienia sobie:
- swojego animatora (albo animatorów, jeśli w dotychczasowej
formacji było ich więcej); animatora, którego postawą byłem(am)
zbudowany
- postawy animatora, których nie chciałbym naśladować. (na każdy z
tych "obrazów" należy przeznaczyć ok. 3-5 min).
4. Animator dzieli grupę na zespoły dwuosobowe i każdej parze wręcza
po 5 kartek (ok.8cm x 8cm) oraz flamastry. Każda para ma za zadanie
zastanowić się, jaki powinien być animator. Po dyskusji w parach, na
którą przeznaczamy 10 - 15 min każda para zapisuje 5 sformułowań.
5. Jak wszystkie pary będą gotowe - umieszczają w formie promieni
swoje kartki tematycznie tworząc "słoneczko".
6. Po ułożeniu wszystkich kartek grupa próbuje podsumować - jaki
powinien być animator.
7. Każdy z uczestników dzieli się krótko, jakim chciałby być
animatorem, swoje dzielenie się kończy modlitwą.
SPOTKANIE II
POMOC MEDYCZNA
Pomoc doraźna zastosowanie dostępnych w danej chwili środków lub
metod ratowniczych w nagłych przypadkach.
Pierwsza doraźna pomoc
1. Przed lekarska:
- niekwalifikowana
- kwalifikowana (pielęgniarka)
- służby para medyczne (np. ratownicy wodni, górscy, policja)
2. lekarska
3. specjalistyczna
Naczelne zadania ratownika
1. Zabezpieczyć poszkodowanego przed nowym wypadkiem (np. usunięcie z
ulicy)
2. Dokonanie szybkiej, rozpoznawczej selekcji poszkodowanych
3. Po udzieleniu pomocy nie można zostawić poszkodowanego bez opieki
4. Postępowanie mające na celu uśmierzenie bólu, właściwe unieruchomienie, ostrożny transport, uspokojenie
5. Dbałość o własne zdrowie i życie podczas ratowania poszkodowanego
Ratownik: myśli, jest opanowany, ma odpowiednią wiedzę.
Najważniejsze zasady udzielenia pierwszej pomocy:
1. Działać szybko - każda sekunda jest ważna!
2. Nie przenoś poszkodowanego chyba, że miejsce w którym się on znajduje jest niebezpieczne
- udrożnić drogi oddechowe
- prowadzić sztuczne oddychanie
- zapewnić krążenie krwi (zewnętrzny masaż serca)
3. Zatamować krwawienie
4. Poszkodowanego nieprzytomnego ułożyć w pozycji bezpiecznej- jeśli
zachodzi możliwość poruszania
5. Poluzować ubranie poszkodowanego
6. Nie podawać poszkodowanemu ani jeść, ani pić
7. Zabezpieczyć przed utratą ciepła
8. Wezwać pomoc lekarską
9. Dbać o bezpieczeństwo poszkodowanego i własne.
Złamanie: całkowite lub częściowe przerwanie ciągłości tkanki kostnej.
- Zamknięte - nie ma przerwania ciągłości skóry
- Otwarte - gdy przez ranę można zobaczyć miejsce złamania.
Zwichnięcia: nieprawidłowe przemieszczenie główki kości poza
panewkę stawową
Objawy złamania:
- samoistny ból w miejscu złamania
- nasilenie dolegliwości bólowych przy ruchach czynnych i biernych
- wylew podskórny (siniak)
- w miejscu złamania rana (złamanie otwarte)
- zmiana obrysów kończyn
- duża utrata krwi (wstrząs)
Pomoc przed lekarska:
1. Potwierdzić złamanie
2. Zapobiec przemieszczaniu się kości
3. Unieruchomienie - np. szyna Kramera (przy złamaniu kości długich
unieruchamiamy dwa sąsiednie stawy i kości)
Objawy zwichnięcia
1. Ból w stawie
2. Zniekształcenie i obrzęk stawu
3. Ograniczenie lub zniesienie ruchu w stawie
Zadławienie: jest następstwem zablokowania przepływu powietrza w drogach
oddechowych.
Rękoczyn Heimlicha:
Silny rytmiczny ucisk rękami, obejmując chorego od tyłu, ręce
splatamy poniżej mostka.
Nie stosować u ludzi otyłych, kobiet w ciąży, u małych dzieci
Omdlenie
- krótkotrwała, nagła utrata przytomności, spowodowana zaburzeniem
przepływu przez ośrodkowy układ nerwowy.
Przyczyny (najczęstsze)
czynniki naczyniowe - emocje, bóle, pobieranie krwi, środowisko,
zakażenia,
długie przebywanie w dusznym pomieszczeniu. Chory blednie, poci się ma nudności,
osuwa się na ziemię, tętno słabo wyczuwalne.
Pierwsza pomoc
- unieść nogi do góry (pozycja Trendelenburga, nogi 30 stopni nad
poziomem)
- rozluźnić ubranie (np. kołnierzyk, pasek)
- zapewnić dostęp świeżego powietrza.
Krwotok - jest to wynaczynienie krwi poza światło naczynia.
Przykłady krwotoków:
- wewnętrzne (do jamy ciała)
- zewnętrzne
- z nosa
- z ucha
- z jamy ustnej
- tętniczy
- krew jasnoczerwona
- wypływa pod ciśnieniem
- żylny - krew ciemnoczerwona
Pierwsza pomoc:
a) Krwotok tętniczy
- ucisk ręczny tętnicy (opatrunek uciskowy czas ucisku nie powinien
przekraczać 1,5-2 godzin)
b) Krwotok żylny
- jałowy opatrunek na ranę
- w przypadku krwawienia na kończynie podnieść na kilkanaście minut do góry (powyżej poziomu serca)
c) Krwotok po usunięciu zęba
- ucisnąć dziąsło czystymi palcami
- można do zębodołu włożyć tamponik i zacisnąć szczękami.
d) Krwotok z nosa:
- po urazie, w nadciśnieniu tętniczym
- ułożyć chorego w pozycji półsiedzącej
- zimny okład na kark i na nasadę nosa
- można założyć tamponiki do przewodów nosowych.
Udar słoneczny:
- po długotrwałym wykonywaniu ciężkiej pracy fizycznej lub przebywaniu
w wysokiej temperaturze
- ułożyć chorego w pozycji półsiedzącej w miejscu zacienionym
- zanurzyć kończyny w zimnej wodzie
- zimne okłady na głowę i szyję
- podać do picia wodę z solą kuchenną (1 łyżeczka soli na ćwierć litra
wody).
Oparzenia
- termiczne
- chemiczne
- fizyczne
Objawy:
- zaczerwienienie skóry
- ból, obrzęk pęcherze
- wstrząs
- utrata przytomności
Na miejscu wypadku:
- ochłodzenie
- jałowy opatrunek
- leki przeciwbólowe
Odmrożenia:
- I° - uszkodzenie powierzchniowej warstwy naskórka
- obrzęki
- zasinienie
- swędzenie
- mrowienie
- II° - uszkodzenie głębszych warstw naskórka
- III° - uszkodzenie skóry właściwej, brak czucia!
Pierwsza pomoc:
- ogrzać miejsca odmrożone w środowisku wilgotnym (ale nie za długo)
- małe dziecko można ogrzać ciepłem własnego ciała
- nie należy rozcierać miejsca odmrożonego (zdarcie naskórka, infekcje, zakażenie)
- podać ciepłe płyny do picia
- założyć suchy jałowy opatrunek na miejsce odmrożone.
Zatrucia:
Trucizna - każdy związek, który po wniknięciu do ustroju w
niewielkich ilościach
powoduje zaburzenia w funkcji organizmu
Objawy:
- zamroczenie
- nieprzytomność
- mogą wystąpić drgawki
- wymioty
- bóle brzucha
- biegunka
- ślinotok
Salmonella (np. po lodach)
- ostry nieżyt żołądka i jelit
- nagłe wymioty
- bóle brzucha
- biegunka
- podać dużą ilość letniej wody do picia (6-8 szklanek).
SPOTKANIE III
KRYZYS WE WSPÓLNOCIE
Myśli z konferencji:
1.Rodzaje konfliktów:
- Konflikty wartości
- Konflikty sposobów ich realizacji
- Konflikty wewnętrzne
- Konflikty zewnętrzne
2. Niewłaściwe rozwiązywanie konfliktów:
- Tworzenie ugrupowań i koalicji obronnych
- Wycofywanie afektów
- Wybuchy emocjonalne
- Podwójne przesłania
- Generalizacja
- Rozwiązywania siłowe
- Utrata wiarygodności
3.Umiejętność prowadzenia dialogu:
- Nie wpadać w panikę
- Nie milczeć
- Rozwiązywać w oparciu o dialog
4.Warunki rozwiązywania konfliktów:
- Otwarta i szczera komunikacja
- Zdolność określenia rzeczywistych powodów
- Gotowość wzięcia pod uwagę innego punktu widzenia
5. Mity we wspólnocie:
- Aby rozwijać się duchowo warto być we wspólnocie
- Wspólnota to pełnia szczęścia
- Ujednolicenie
- Konflikty świadczą o nienawiści
- "Bracia syjamscy"
- Szukanie winnego
- Publiczne rozpamiętywanie win
- Podczas debaty lepszy zwycięża
- Inni powinni czuć, co ja myślę
- Lepiej pamiętać porażki niż sukcesy
- Dobra wspólnota pojawia się przypadkowo
- Drugi człowiek to "Mój obraz"
- Przyjaźń jest spontaniczna i nie wymaga wysiłku
- Niezgodność charakteru
Praca w grupach
1. Modlitwa na rozpoczęcie spotkania.
2. Wprowadzenie w temat spotkania (zapoznanie z metodą i tematem).
Dzisiejsze
spotkanie jest kolejnym w temacie poznawania, czym jest
chrześcijańska wspólnota.
Chcemy zatrzymać się nad tekstami
mówiącymi o tym, jak wyglądało życie wśród
apostołów i w pierwszych
gminach chrześcijańskich.
3. Każdy z uczestników czyta podane teksty biblijne używając metody:
Łk 9, 46-48
Dz 2, 42-47
Dz 4, 32-37
Dz 15, 1-41
4. Czas na indywidualne studium tekstu. Uczestnicy mają zwrócić
uwagę na to, jak
wyglądało życie wśród grona apostołów i w
pierwszych gminach chrześcijańskich,
zaznaczając przy tym (w
podanej kolejności):
- znakiem zapytania te fragmenty, których nie rozumiesz;
- jasną kolorową kredką te fragmenty, które mówią o postawach, które
chciałbyś naśladować;
- ciemną kredką te postawy, które uważasz za niewłaściwe;
- jako wykrzyknik te fragmenty, które dla Ciebie są ważne;
- strzałką te fragmenty, które są wskazówką dla Twojego życia.
5. Gdy wszyscy będą już gotowi po indywidualnym studium podanych
tekstów
następuje dzielenie się:
- Jeśli są znaki zapytania -animator wyjaśnia podane wątpliwości
(gdy nie jest pewny interpretacji, proszę odnieść się po spotkaniu
do moderatora oazy);
- Na dużych kartkach wszyscy wypisują te postawy, które są
pozytywne z jednej strony kartki, z drugiej natomiast - postawy
negatywne.
- Dzielenie się tym, jak widzimy wspólnotę apostolską, pierwsze
gminy chrześcijańskie. W jaki sposób rozwiązywano konflikty?
W formie modlitewnej każdy z uczestników dzieli się tym, co odkrył
na tym spotkaniu
i co stało się wskazówką dla jego życia.