II DSA listopad'01


RUCH ŚWIATŁO-ŻYCIE
DIECEZJI RZESZOWSKIEJ
::  
 
materiały | archiwum: 98-01 | 01/02 | ^

 

 

"Miłość jest postawą, z której zawsze wyrasta życie. Samo to, że miłujemy, że jesteśmy w miłości, już to przynosi owoc, bo to jest trwanie w Chrystusie"

Sługa Boży Ks. Franciszek Blachnicki

 

 

JAKI POWINIEN BYĆ ANIMATOR

Myśli z konferencji:

I poszłam na górę i zapytałam Pana
co mam dalej czynić.
A pan rzekł: Rozlej się wodą czystą,
gładką i cichą i odbijaj Mnie w sobie

 

1. Słowo animator mówi, kim ma on być. Przede wszystkim animuje grupę.
2. Ma świadomość darów, które otrzymał i służy wspólnocie.
3. Jest nośnikiem charyzmatu Ruchu Światło – Życie.
4. Jest symbolem Kościoła i Chrystusa.
5. Powinien:

  • Pozytywnie być nastawiony do grupy
  • Otwarty na uczestników
  • Nosić w sobie doświadczenie Boga
    - prowadzi uczestników do Kościoła
    - daje świadectwo o Kościele
    - pomaga w pójściu za Jezusem
  • Osiąga to poprzez:
    - codzienny namiot Spotkania
    - pełne uczestnictwo we Mszy Świętej
    - regularną spowiedź
    - permanentna formację

6. Animator musi:

  • znać metody aktywizacji
  • wprowadzać w misterium znaków i symboli
  • doceniać wartość Słowa w Życiu
  • wykorzystywać doświadczenie uczestników
  • wypracować język grupy
  • dużo się modlić
  • pokora i osobista kultura

Praca w grupach

1. Modlitwa na rozpoczęcie spotkania
2. Animator wprowadza w temat i metodę spotkania.
Dzisiaj postawimy sobie pytanie: - kim jest animator? Każdy z nas posiada już własny obraz, własną wizję anima­tora Dzisiejsze spotkanie będzie, więc próba odpowiedzenia sobie na pytanie - jak uważam -kim powinien być animator, jakie powinien mieć cechy, jak powinien postępować z ludźmi. Odpowiemy sobie też w związku z tym na pytanie - jakim ja chciałbym być animatorem.
3. Po wprowadzeniu w temat, animator zachęca wszystkich do zam­knięcia oczu i przypomnienia sobie:
- swojego animatora (albo animatorów, jeśli w dotychczasowej formacji było ich więcej); animatora, którego postawą byłem(am) zbudowany
- postawy animatora, których nie chciałbym naśladować. (na każdy z tych "obrazów" należy przeznaczyć ok. 3-5 min).
4. Animator dzieli grupę na zespoły dwuosobowe i każdej parze wręcza po 5 kartek (ok.8cm x 8cm) oraz flamastry. Każda para ma za zadanie zastanowić się, jaki powinien być animator. Po dyskusji w parach, na którą przeznaczamy 10 - 15 min każda para zapisuje 5 sformułowań.
5. Jak wszystkie pary będą gotowe - umieszczają w formie promieni swoje kartki tematycznie tworząc "słoneczko".
6. Po ułożeniu wszystkich kartek grupa próbuje podsumować - jaki powinien być animator.
7. Każdy z uczestników dzieli się krótko, jakim chciałby być animatorem, swoje dzielenie się kończy modlitwą.

 

SPOTKANIE II

POMOC MEDYCZNA

Pomoc doraźna zastosowanie dostępnych w danej chwili środków lub metod ratowniczych w nagłych przypadkach.

 

Pierwsza doraźna pomoc

    1. Przed lekarska:
    • niekwalifikowana
    • kwalifikowana (pielęgniarka)
    • służby para medyczne (np. ratownicy wodni, górscy, policja)
    2. lekarska
    3. specjalistyczna

Naczelne zadania ratownika

    1. Zabezpieczyć poszkodowanego przed nowym wypadkiem (np. usunięcie z ulicy)
    2. Dokonanie szybkiej, rozpoznawczej selekcji poszkodowanych
    3. Po udzieleniu pomocy nie można zostawić poszkodowanego bez opieki
    4. Postępowanie mające na celu uśmierzenie bólu, właściwe unieruchomienie, ostrożny transport, uspokojenie
    5. Dbałość o własne zdrowie i życie podczas ratowania poszkodowanego

Ratownik: myśli, jest opanowany, ma odpowiednią wiedzę.

Najważniejsze zasady udzielenia pierwszej pomocy:

    1. Działać szybko - każda sekunda jest ważna!
    2. Nie przenoś poszkodowanego chyba, że miejsce w którym się on znajduje jest niebezpieczne
    • udrożnić drogi oddechowe
    • prowadzić sztuczne oddychanie
    • zapewnić krążenie krwi (zewnętrzny masaż serca)
    3. Zatamować krwawienie
    4. Poszkodowanego nieprzytomnego ułożyć w pozycji bezpiecznej- jeśli zachodzi możliwość poruszania
    5. Poluzować ubranie poszkodowanego
    6. Nie podawać poszkodowanemu ani jeść, ani pić
    7. Zabezpieczyć przed utratą ciepła
    8. Wezwać pomoc lekarską
    9. Dbać o bezpieczeństwo poszkodowanego i własne.

Złamanie: całkowite lub częściowe przerwanie ciągłości tkanki kostnej.

    • Zamknięte - nie ma przerwania ciągłości skóry
    • Otwarte - gdy przez ranę można zobaczyć miejsce złamania.

Zwichnięcia: nieprawidłowe przemieszczenie główki kości poza panewkę stawową

 

Objawy złamania:

    • samoistny ból w miejscu złamania
    • nasilenie dolegliwości bólowych przy ruchach czynnych i biernych
    • wylew podskórny (siniak)
    • w miejscu złamania rana (złamanie otwarte)
    • zmiana obrysów kończyn
    • duża utrata krwi (wstrząs)

Pomoc przed lekarska:

    1. Potwierdzić złamanie
    2. Zapobiec przemieszczaniu się kości
    3. Unieruchomienie - np. szyna Kramera (przy złamaniu kości długich unieruchamiamy dwa sąsiednie stawy i kości)

Objawy zwichnięcia

    1. Ból w stawie
    2. Zniekształcenie i obrzęk stawu
    3. Ograniczenie lub zniesienie ruchu w stawie

Zadławienie: jest następstwem zablokowania przepływu powietrza w drogach

oddechowych.

Rękoczyn Heimlicha:

Silny rytmiczny ucisk rękami, obejmując chorego od tyłu, ręce splatamy poniżej mostka.

Nie stosować u ludzi otyłych, kobiet w ciąży, u małych dzieci

Omdlenie

    - krótkotrwała, nagła utrata przytomności, spowodowana zaburzeniem przepływu przez ośrodkowy układ nerwowy.

Przyczyny (najczęstsze)

czynniki naczyniowe - emocje, bóle, pobieranie krwi, środowisko, zakażenia,

długie przebywanie w dusznym pomieszczeniu. Chory blednie, poci się ma nudności,

osuwa się na ziemię, tętno słabo wyczuwalne.

Pierwsza pomoc

    • unieść nogi do góry (pozycja Trendelenburga, nogi 30 stopni nad poziomem)
    • rozluźnić ubranie (np. kołnierzyk, pasek)
    • zapewnić dostęp świeżego powietrza.

Krwotok - jest to wynaczynienie krwi poza światło naczynia.

Przykłady krwotoków:

    • wewnętrzne (do jamy ciała)
    • zewnętrzne
      - z nosa
      - z ucha
      - z jamy ustnej
    • tętniczy - krew jasnoczerwona
      - wypływa pod ciśnieniem
    • żylny - krew ciemnoczerwona

Pierwsza pomoc:

a) Krwotok tętniczy

    • ucisk ręczny tętnicy (opatrunek uciskowy czas ucisku nie powinien przekraczać 1,5-2 godzin)

b) Krwotok żylny

    • jałowy opatrunek na ranę
    • w przypadku krwawienia na kończynie podnieść na kilkanaście minut do góry (powyżej poziomu serca)

c) Krwotok po usunięciu zęba

    • ucisnąć dziąsło czystymi palcami
    • można do zębodołu włożyć tamponik i zacisnąć szczękami.

d) Krwotok z nosa:

    • po urazie, w nadciśnieniu tętniczym
    • ułożyć chorego w pozycji półsiedzącej
    • zimny okład na kark i na nasadę nosa
    • można założyć tamponiki do przewodów nosowych.

Udar słoneczny:

    • po długotrwałym wykonywaniu ciężkiej pracy fizycznej lub przebywaniu w wysokiej temperaturze
    • ułożyć chorego w pozycji półsiedzącej w miejscu zacienionym
    • zanurzyć kończyny w zimnej wodzie
    • zimne okłady na głowę i szyję
    • podać do picia wodę z solą kuchenną (1 łyżeczka soli na ćwierć litra wody).

Oparzenia

    • termiczne
    • chemiczne
    • fizyczne

Objawy:

    • zaczerwienienie skóry
    • ból, obrzęk pęcherze
    • wstrząs
    • utrata przytomności

Na miejscu wypadku:

    • ochłodzenie
    • jałowy opatrunek
    • leki przeciwbólowe

Odmrożenia:

    • I° - uszkodzenie powierzchniowej warstwy naskórka

      • obrzęki
      • zasinienie
      • swędzenie
      • mrowienie
    • II° - uszkodzenie głębszych warstw naskórka
    • III° - uszkodzenie skóry właściwej, brak czucia!

Pierwsza pomoc:

    • ogrzać miejsca odmrożone w środowisku wilgotnym (ale nie za długo)
    • małe dziecko można ogrzać ciepłem własnego ciała
    • nie należy rozcierać miejsca odmrożonego (zdarcie naskórka, infekcje, zakażenie)
    • podać ciepłe płyny do picia
    • założyć suchy jałowy opatrunek na miejsce odmrożone.

Zatrucia:

Trucizna - każdy związek, który po wniknięciu do ustroju w niewielkich ilościach

powoduje zaburzenia w funkcji organizmu

Objawy:

    • zamroczenie
    • nieprzytomność
    • mogą wystąpić drgawki
    • wymioty
    • bóle brzucha
    • biegunka
    • ślinotok

Salmonella (np. po lodach)

    • ostry nieżyt żołądka i jelit
    • nagłe wymioty
    • bóle brzucha
    • biegunka
    • podać dużą ilość letniej wody do picia (6-8 szklanek).

 

SPOTKANIE III

KRYZYS WE WSPÓLNOCIE

Myśli z konferencji:

1.Rodzaje konfliktów:

    • Konflikty wartości
    • Konflikty sposobów ich realizacji
    • Konflikty wewnętrzne
    • Konflikty zewnętrzne

2. Niewłaściwe rozwiązywanie konfliktów:

    • Tworzenie ugrupowań i koalicji obronnych
    • Wycofywanie afektów
    • Wybuchy emocjonalne
    • Podwójne przesłania
    • Generalizacja
    • Rozwiązywania siłowe
    • Utrata wiarygodności

3.Umiejętność prowadzenia dialogu:

    • Nie wpadać w panikę
    • Nie milczeć
    • Rozwiązywać w oparciu o dialog

4.Warunki rozwiązywania konfliktów:

    • Otwarta i szczera komunikacja
    • Zdolność określenia rzeczywistych powodów
    • Gotowość wzięcia pod uwagę innego punktu widzenia

5. Mity we wspólnocie:

    • Aby rozwijać się duchowo warto być we wspólnocie
    • Wspólnota to pełnia szczęścia
    • Ujednolicenie
    • Konflikty świadczą o nienawiści
    • "Bracia syjamscy"
    • Szukanie winnego
    • Publiczne rozpamiętywanie win
    • Podczas debaty lepszy zwycięża
    • Inni powinni czuć, co ja myślę
    • Lepiej pamiętać porażki niż sukcesy
    • Dobra wspólnota pojawia się przypadkowo
    • Drugi człowiek to "Mój obraz"
    • Przyjaźń jest spontaniczna i nie wymaga wysiłku
    • Niezgodność charakteru

Praca w grupach

1. Modlitwa na rozpoczęcie spotkania.

2. Wprowadzenie w temat spotkania (zapoznanie z metodą i tematem). Dzisiejsze

spotkanie jest kolejnym w temacie poznawania, czym jest chrześcijańska wspólnota.

Chcemy zatrzymać się nad tekstami mó­wiącymi o tym, jak wyglądało życie wśród

apostołów i w pierwszych gminach chrześcijańskich.

3. Każdy z uczestników czyta podane teksty biblijne używając metody:

    Łk 9, 46-48
    Dz 2, 42-47
    Dz 4, 32-37
    Dz 15, 1-41

4. Czas na indywidualne studium tekstu. Uczestnicy mają zwrócić uwagę na to, jak

wyglądało życie wśród grona apostołów i w pierwszych gmi­nach chrześcijańskich,

zaznaczając przy tym (w podanej kolejności):

    • znakiem zapytania te fragmenty, których nie rozumiesz;
    • jasną kolorową kredką te fragmenty, które mówią o postawach, które chciałbyś naśladować;
    • ciemną kredką te postawy, które uważasz za niewłaściwe;
    • jako wykrzyknik te fragmenty, które dla Ciebie są ważne;
    • strzałką te fragmenty, które są wskazówką dla Twojego życia.

5. Gdy wszyscy będą już gotowi po indywidualnym studium podanych tekstów

następuje dzielenie się:

    • Jeśli są znaki zapytania -animator wyjaśnia podane wątpliwości (gdy nie jest pewny interpretacji, proszę odnieść się po spotkaniu do moderatora oazy);
    • Na dużych kartkach wszyscy wypisują te postawy, które są pozy­tywne z jednej strony kartki, z drugiej natomiast - postawy negatywne.
    • Dzielenie się tym, jak widzimy wspólnotę apostolską, pierwsze gminy chrześcijańskie. W jaki sposób rozwiązywano konflikty?

W formie modlitewnej każdy z uczestników dzieli się tym, co odkrył na tym spotkaniu

i co stało się wskazówką dla jego życia.

[^]

 


©DKS Rzeszów, OLP 1.0