Dzień Skupienia dla Muzycznych


RUCH ŚWIATŁO-ŻYCIE
DIECEZJI RZESZOWSKIEJ
::  
 
materiały | archiwum: 98-01 | 01/02 | ^

"Poziom rozwoju duchowości wspólnoty najłatwiej poznać po jej stosunku do liturgii i sposobie jej sprawowania"

Ks. Franciszek Blachnicki

KONFERENCJA: MUZYKA LITURGICZNA

1. Muzyka w Piśmie Świętym

Pierwsza wzmianka o muzyce odnosi się do Jubala, od którego „pochodzą wszyscy grający na cytrze i flecie” (Rdz 4,21). Muzyka towarzyszyła wszelkim uroczystościom i pożegnaniom. Śpiew towarzyszył pracy i zabawie. Muzycy dworscy brali udział w koronacji. Na wojnie śpiewano pieśni wojskowe. Swego rodzaju centrum była liturgia świątynna. Jej rozwój związany jest z dworem królewskim. Król Dawid sam tworzył pieśni. W liturgii trąby zwołują lud na zgromadzenie. W jej trakcie pojawiają się flety, piszczałki, cytry, harfy, tamburyny. Każda ze śpiewanych pieśni powstała nie przy biurku, ale rodziła się we wspólnocie, przeżywającej spotkanie z Bogiem. Pieśni Starego Testamentu dzielimy na:

  • pieśni bojowe (Wj 17,16)
  • pieśni chwały (Wj 15,1-18)
  • pieśni dziękczynne (Wj 15,21)
  • pieśni miłosne (Pnp 1, 9-17; 3, 1-4)
  • pieśni pochwalne (Ps 98)
  • pieśni zwycięstwa (Sdz 5)
  • pieśni żałobne (Lm)

2. Śpiew Gregoriański

Tradycja Kościoła zawiera zbiór utworów wokalnych. Były one komponowane do łacińskich tekstów i używane w liturgii. Mają one pomóc człowiekowi w otwarciu się na Boga, w lepszym przeżywaniu daru wiary.

Papież Grzegorz Wielki w liturgii rzymskiej w V wieku wprowadził śpiew jednogłosowy. Pod wpływem wzrostu autorytetu papieża, śpiew ten został przyjęty przez liturgię gallikańską. W VII wieku następuje zapis tych melodii. Śpiew ten został poprawiony przez muzyków renesansu i późniejszych. Doprowadziło to do traktowania tego śpiewu jako obcego kulturowo. Rozwój nastąpił dopiero w XIX wieku. Instrukcja Musicam Sacram z 1965 r. nakazuje pierwszeństwo śpiewom gregoriańskim, przed innymi. Ostatnia Instrukcja Kongregacji Kultu Bożego z 28 marca 2001 zaleca: w wydaniach narodowych należy zachować kilka tekstów łacińskich, pochodzących z bezcennego skarbca gregoriańskiego, który Kościół uznaje za własny śpiew liturgiczny.

3. Błędy teologiczne we współczesnych piosenkach

a) Względem Boga

    • Liczę na Ciebie Ojcze
    • Rozgniewany rózgami siecze

b) Względem Jezusa

    • Jezus się zaraz stawi

c) Względem Maryi

    • Panienko..
    • W Ciebie Matko wierzę, Tobie ufam, Ciebie szukam
    • Za uśmiech, matczyne pieszczoty, za to żeś Matką moją
    • Racz wyjednać Bożą wiedzę, może to zrozumiem

d) Inne

    • Dlaczego wierze w Ciebie, tego właśnie nie wiem
    • Ogrody

e) Melodie

    • Gdy kiedyś Pan...

4. Nauka Kościoła

Muzyka według dokumentów Kościoła powinna spełniać następujące funkcje:

    • czyni liturgie piękniejszą
    • ma funkcję formacyjna - dobrana do formularza mszalnego, poziomu zgromadzenia.
    • jednoczy z braćmi i Bogiem

Pieśń na Wejście:

    • Wprowadza w myśl przewodnią celebracji
    • Buduje wewnętrzną jedność zgromadzonych
    • Towarzyszy procesji wejścia
    • Wprowadza nastrój misterium liturgicznego
    • Pieśń na przygotowanie darów:
    • Nie jest przedłużeniem próśb
    • Ponieważ rozpoczyna się już liturgia eucharystyczna należy wykonywać śpiewy o miłości Boga i bliźniego
    • Można śpiewać pieśni dziękczynne za Boże dary dla nas

Pieśni na Komunię:

    • Nadaje charakter uroczysty procesji komunijnej
    • Przez jedność głosów wyraża jedność przyjmujących Komunię Świętą
    • Wyraża radość
    • Dobrze gdy nawiązuje do Liturgii Słowa
    • Można śpiewać pieśni o Eucharystii jako pokarmie lub pieśni o charakterze paschalnym
    • Nie należy wykonywać pieśni adoracyjnych

Pieśni uwielbienia po Komunii

    • Jest to raczej pieśń uwielbienia niż dziękczynienia

Pieśni na zakończenie:

    • Powinny kontynuować przewodnią myśl celebracji
    • Jest zachętą do niesienia ze sobą darów duchowych, które otrzymaliśmy na Eucharystii
    • Towarzyszy procesji wyjścia

Dlaczego te kryteria są nie respektowane?

    • Animatorzy muzyczni nie znają przepisów Kościoła.
    • Bezmyślność postępowania
    • Chodzenie na łatwiznę - liturgia nie przygotowana (coś się zaśpiewa).
    • Pycha - zapominają animatorzy, że liturgie sprawuje Kościół, a nie jednostka.
    • Śpiew to głoszenie Słowa Bożego, tylko w sposób bardziej uroczysty.

 

KONFERENCJA: NAMIOT SPOTKANIA

Fragment Księgi Wyjścia opisujący modlitwę Mojżesza w Namiocie Spotkania, to jeden z najpiękniejszych i najgłębszych tekstów biblijnych o modlitwie. Ukazuje on niesłychanie głęboko jej istotę. Jeżeli chcemy nauczyć się modlitwy, to musimy sięgnąć do tego tekstu i ciągle do niego wracać, aż zrozumiemy całą jego głębię i zarazem całą głębię tego, co nazywamy modlitwą. Mojżesz zaś wziął namiot i rozbił go za obozem, i nazwał go Namiotem Spotkania. A ktokolwiek chciał się zwrócić do Pana, szedł do Namiotu Spotkania, który był poza obozem. Ile zaś razy Mojżesz szedł do namiotu, cały lud stawał przy wejściu do swych namiotów i patrzył na Mojżesza, aż wszedł do namiotu. Ile zaś razy Mojżesz wszedł do namiotu, zstępował słup obłoku i stawał u wejścia do namiotu, i wtedy Pan rozmawiał z Mojżeszem. Cały lud stawał i każdy oddawał pokłon u wejścia do swego namiotu (Wj 33, 1-10). Spotykamy w tym tekście najpierw określenie "Namiot Spotkania". Ten termin ma szczególne znaczenie w naszym ruchu oazowym, w Ruchu Światło-Życie. W czasie oazy staramy się wprowadzić praktykę tzw. Namiotu Spotkania i radzimy wszystkim członkom Ruchu, aby sobie ją przyswoili, gdyż jest to rzecz istotna. Można powiedzieć, że nie jest naprawdę członkiem Ruchu, nie rozumiał jego istoty ten, kto nie wprowadził w swoje życie praktyki Namiotu Spotkania. Jeżeli chcemy być w Ruchu animatorami, to przede wszystkim tego musimy się nauczyć, żebyśmy mogli z całym przekonaniem i w oparciu o własne doświadczenie uczyć innych praktyki Namiotu Spotkania.

"Namiot Spotkania" znaczy to samo, co Namiot Modlitwy. Z kontekstu wynika, że był to najpierw dosłownie namiot, a więc miejsce, ale miejsce oddzielone, wydzielone. Ten namiot znajdował się poza obozem. Obóz - w znaczeniu dosłownym, ale także przenośnym - to miejsce, gdzie toczy się życie. Ludzie pracują, przygotowują pokarm, załatwiają pomiędzy sobą różne sprawy. W obozie jest zwykle zgiełk, ruch. Żeby spotkać się z Bogiem, trzeba "wyjść z obozu" - w sensie przenośnym albo dosłownym, albo raczej trzeba powiedzieć: w sensie i dosłownym, i przenośnym. Trudno się modlić w zgiełku wielu spraw, w zagonieniu, w pośpiechu. Otóż pierwszy warunek modlitwy, prawdziwej modlitwy, to jest wyjście z obozu i pójście do Namiotu Spotkania, czyli miejsca, gdzie możemy być sam na sam z Bogiem, gdzie nikt nam nie będzie przeszkadzał.

 

KONFERENCJA: ŚPIEW W LITURGII KOŚCIOŁA

I. Części stałe

    • Powinna być jedność melodyczna.
    • Kyrie (Panie zmiłuj się nad nami) -śpiewamy po akcie pokutnym, z wyjątkiem tropów tj. aktu pokutnego brzmiącego: Panie, któryś przyszedł aby nas zbawić, zmiłuj się nad nami.
      Lud odp: Zmiłuj się nad nami.
    • Gloria (Chwała)
    • Alleluja - zawsze śpiewane. Nowe wprowadzenie mówi o rezygnacji, gdy brak śpiewu
    • Sanctus (Święty)
    • Amen - na zakończenie wielkiej doksologii końcowej. Powinno być zawsze śpiewane.
    • Ojcze nasz
    • Agnus Dei (Baranku Boży)
[^]

 


©DKS Rzeszów, OLP 1.0