"Poziom rozwoju duchowości wspólnoty najłatwiej poznać po jej stosunku
do liturgii i sposobie jej sprawowania"
Ks. Franciszek Blachnicki
KONFERENCJA: MUZYKA LITURGICZNA
1. Muzyka w Piśmie Świętym
Pierwsza wzmianka o muzyce odnosi się do Jubala, od którego „pochodzą
wszyscy grający na cytrze i flecie” (Rdz 4,21). Muzyka towarzyszyła
wszelkim uroczystościom i pożegnaniom. Śpiew towarzyszył pracy i
zabawie. Muzycy dworscy brali udział w koronacji. Na wojnie śpiewano
pieśni wojskowe. Swego rodzaju centrum była liturgia świątynna. Jej rozwój związany
jest z dworem królewskim. Król Dawid sam tworzył pieśni. W liturgii trąby zwołują lud na zgromadzenie. W jej trakcie pojawiają
się flety, piszczałki, cytry, harfy, tamburyny. Każda ze śpiewanych
pieśni powstała nie przy biurku, ale rodziła się we wspólnocie,
przeżywającej spotkanie z Bogiem. Pieśni Starego Testamentu dzielimy
na:
- pieśni bojowe (Wj 17,16)
- pieśni chwały (Wj 15,1-18)
- pieśni dziękczynne (Wj 15,21)
- pieśni miłosne (Pnp 1, 9-17; 3, 1-4)
- pieśni pochwalne (Ps 98)
- pieśni zwycięstwa (Sdz 5)
- pieśni żałobne (Lm)
2. Śpiew Gregoriański
Tradycja Kościoła zawiera zbiór utworów wokalnych. Były one
komponowane do łacińskich tekstów i używane w liturgii. Mają one pomóc
człowiekowi w otwarciu się na Boga, w lepszym przeżywaniu daru wiary.
Papież Grzegorz Wielki w liturgii rzymskiej w V wieku wprowadził śpiew
jednogłosowy. Pod wpływem wzrostu autorytetu papieża, śpiew ten został
przyjęty przez liturgię gallikańską. W VII wieku następuje zapis tych
melodii. Śpiew ten został poprawiony przez muzyków renesansu i
późniejszych. Doprowadziło to do traktowania tego śpiewu jako obcego
kulturowo. Rozwój nastąpił dopiero w XIX wieku. Instrukcja Musicam
Sacram z 1965 r. nakazuje pierwszeństwo śpiewom gregoriańskim, przed
innymi. Ostatnia Instrukcja Kongregacji Kultu Bożego z 28 marca 2001
zaleca: w wydaniach narodowych należy zachować kilka tekstów
łacińskich, pochodzących z bezcennego skarbca gregoriańskiego, który
Kościół uznaje za własny śpiew liturgiczny.
3. Błędy teologiczne we współczesnych piosenkach
a) Względem Boga
- Liczę na Ciebie Ojcze
- Rozgniewany rózgami siecze
b) Względem Jezusa
c) Względem Maryi
- Panienko..
- W Ciebie Matko wierzę, Tobie ufam, Ciebie szukam
- Za uśmiech, matczyne pieszczoty, za to żeś Matką moją
- Racz wyjednać Bożą wiedzę, może to zrozumiem
d) Inne
- Dlaczego wierze w Ciebie, tego właśnie nie wiem
- Ogrody
e) Melodie
4. Nauka Kościoła
Muzyka według dokumentów Kościoła powinna spełniać następujące funkcje:
- czyni liturgie piękniejszą
- ma funkcję formacyjna - dobrana do formularza mszalnego, poziomu zgromadzenia.
- jednoczy z braćmi i Bogiem
Pieśń na Wejście:
- Wprowadza w myśl przewodnią celebracji
- Buduje wewnętrzną jedność zgromadzonych
- Towarzyszy procesji wejścia
- Wprowadza nastrój misterium liturgicznego
- Pieśń na przygotowanie darów:
- Nie jest przedłużeniem próśb
- Ponieważ rozpoczyna się już liturgia eucharystyczna należy wykonywać śpiewy o miłości Boga i bliźniego
- Można śpiewać pieśni dziękczynne za Boże dary dla nas
Pieśni na Komunię:
- Nadaje charakter uroczysty procesji komunijnej
- Przez jedność głosów wyraża jedność przyjmujących Komunię Świętą
- Wyraża radość
- Dobrze gdy nawiązuje do Liturgii Słowa
- Można śpiewać pieśni o Eucharystii jako pokarmie lub pieśni o charakterze paschalnym
- Nie należy wykonywać pieśni adoracyjnych
Pieśni uwielbienia po Komunii
- Jest to raczej pieśń uwielbienia niż dziękczynienia
Pieśni na zakończenie:
- Powinny kontynuować przewodnią myśl celebracji
- Jest zachętą do niesienia ze sobą darów duchowych, które otrzymaliśmy
na Eucharystii
- Towarzyszy procesji wyjścia
Dlaczego te kryteria są nie respektowane?
- Animatorzy muzyczni nie znają przepisów Kościoła.
- Bezmyślność postępowania
- Chodzenie na łatwiznę - liturgia nie przygotowana (coś się zaśpiewa).
- Pycha - zapominają animatorzy, że liturgie sprawuje Kościół, a nie jednostka.
- Śpiew to głoszenie Słowa Bożego, tylko w sposób bardziej uroczysty.
KONFERENCJA: NAMIOT SPOTKANIA
Fragment Księgi Wyjścia opisujący modlitwę Mojżesza w Namiocie
Spotkania, to jeden z najpiękniejszych i najgłębszych tekstów
biblijnych o modlitwie. Ukazuje on niesłychanie głęboko jej istotę.
Jeżeli chcemy nauczyć się modlitwy, to musimy sięgnąć do tego tekstu i
ciągle do niego wracać, aż zrozumiemy całą jego głębię i zarazem całą
głębię tego, co nazywamy modlitwą.
Mojżesz zaś wziął namiot i rozbił go za obozem, i nazwał go Namiotem
Spotkania. A ktokolwiek chciał się zwrócić do Pana, szedł do Namiotu
Spotkania, który był poza obozem. Ile zaś razy Mojżesz szedł do
namiotu, cały lud stawał przy wejściu do swych namiotów i patrzył na
Mojżesza, aż wszedł do namiotu. Ile zaś razy Mojżesz wszedł do
namiotu, zstępował słup obłoku i stawał u wejścia do namiotu, i wtedy
Pan rozmawiał z Mojżeszem. Cały lud stawał i każdy oddawał pokłon u
wejścia do swego namiotu (Wj 33, 1-10). Spotykamy w tym tekście najpierw określenie "Namiot Spotkania". Ten
termin ma szczególne znaczenie w naszym ruchu oazowym, w Ruchu
Światło-Życie. W czasie oazy staramy się wprowadzić praktykę tzw.
Namiotu Spotkania i radzimy wszystkim członkom Ruchu, aby sobie ją
przyswoili, gdyż jest to rzecz istotna. Można powiedzieć, że nie jest
naprawdę członkiem Ruchu, nie rozumiał jego istoty ten, kto nie
wprowadził w swoje życie praktyki Namiotu Spotkania. Jeżeli chcemy być
w Ruchu animatorami, to przede wszystkim tego musimy się nauczyć,
żebyśmy mogli z całym przekonaniem i w oparciu o własne doświadczenie
uczyć innych praktyki Namiotu Spotkania.
"Namiot Spotkania" znaczy to samo, co Namiot Modlitwy. Z kontekstu
wynika, że był to najpierw dosłownie namiot, a więc miejsce, ale
miejsce oddzielone, wydzielone. Ten namiot znajdował się poza obozem.
Obóz - w znaczeniu dosłownym, ale także przenośnym - to miejsce, gdzie
toczy się życie. Ludzie pracują, przygotowują pokarm, załatwiają
pomiędzy sobą różne sprawy. W obozie jest zwykle zgiełk, ruch. Żeby
spotkać się z Bogiem, trzeba "wyjść z obozu" - w sensie przenośnym
albo dosłownym, albo raczej trzeba powiedzieć: w sensie i dosłownym, i
przenośnym. Trudno się modlić w zgiełku wielu spraw, w zagonieniu, w
pośpiechu. Otóż pierwszy warunek modlitwy, prawdziwej modlitwy, to
jest wyjście z obozu i pójście do Namiotu Spotkania, czyli miejsca,
gdzie możemy być sam na sam z Bogiem, gdzie nikt nam nie będzie
przeszkadzał.
KONFERENCJA: ŚPIEW W LITURGII KOŚCIOŁA
I. Części stałe
- Powinna być jedność melodyczna.
- Kyrie (Panie zmiłuj się nad nami) -śpiewamy po akcie pokutnym, z
wyjątkiem tropów tj. aktu pokutnego brzmiącego: Panie, któryś
przyszedł aby nas zbawić, zmiłuj się nad nami.
Lud odp: Zmiłuj się nad
nami.
- Gloria (Chwała)
- Alleluja - zawsze śpiewane. Nowe wprowadzenie mówi o rezygnacji, gdy brak śpiewu
- Sanctus (Święty)
- Amen - na zakończenie wielkiej doksologii końcowej. Powinno być zawsze śpiewane.
- Ojcze nasz
- Agnus Dei (Baranku Boży)